De-o parte a drumului ce trece prin mijlocul Fagetului, un mic orasel de la poalele dealurilor, se afla parcul reamenajat in urma cu cativa ani de catre primarie, iar de cealalta parte e birtul. Pana acum ceva vreme cand autostrada nu trecea la doar cativa kilometri de orasel, tot traficul despartea in zi de sarbatoare, orasul in doua: femeile si copiii de-o parte si barbatii de alta.
(Varsta nu e o variabila care intra in aceasta poveste.)
Macar duminica, ziua in care crestinul nu lucreaza, sa isi petreaca romanul vremea cu familia la aer ( sa iasa si ei din casa).
Despre Alexis Zorba, personajul lui Nikos Kazantzakis, noua generatie (de critici si nu numai) a inceput sa zica ca e misogin. Pentru mine, care l-am descoperit pe Zorba in urma cu cateva decenii si care am trait intr-un orasel in care preponderent comportamentul barbatilor muncitori era la fel ca cel descris in roman, al batranului miner, nu as fi conceput un altfel de personaj. Cum ar fi fost Zorba care sa puna pe un piedestal femeia pentru a-i fi cel putin egala?
Daca Zorba nu m-a convins cu misoginismul lui, filmul lui Federico Fellini "8 1/2" l-am vazut ca pe un monument al misoginismului. El aduna intr-un moment "z" al existentei personajului Guido Anselmi interpretat de Marcello Mastroianni, toate iubirile trecute si posibile in acelasi spatiu si timp, creaza ierarhii de varsta, izoland sotia-menajera de femeia disperata pentru dragostea si atentia unui director/ regizor de film.
Am extras din multele planuri pe care se bazeaza filmul doar acesta strict al pozitiei femeii.
Si iata ca desi au trecut 50 de ani de la premiera acestui film, inca atrage, inca prezinta o realitate actuala, inca putem identifica persoane in aceste personaje.
Comportamentu misogin acceptat de catre femei inceteaza sa mai fie misoginism?
De unde incepe si unde se termina misoginismul? Ce condamnam la societatea de ieri sau la cea rurala?
Societati tolerante versus feminism?
Se interzic cuvinte si expresii care sa jigneasca feminitatea sau sa minimizeze pozitia femeii, pana cand comportamentul "corect" va fi asimilat de populatie.
Traficul a fost mutat pe autostrada. Copiii pot trece strada nesupravegheati. Parcul ramane amenajat de primarie. E interzisa in continuare comunicarea intre femei si barbati casatoriti pe argumente morale (o femeie maritata cinstita nu are ce sa stea la taclale cu un alt barbat decat sotul ei).
(Varsta nu e o variabila care intra in aceasta poveste.)
Macar duminica, ziua in care crestinul nu lucreaza, sa isi petreaca romanul vremea cu familia la aer ( sa iasa si ei din casa).
Despre Alexis Zorba, personajul lui Nikos Kazantzakis, noua generatie (de critici si nu numai) a inceput sa zica ca e misogin. Pentru mine, care l-am descoperit pe Zorba in urma cu cateva decenii si care am trait intr-un orasel in care preponderent comportamentul barbatilor muncitori era la fel ca cel descris in roman, al batranului miner, nu as fi conceput un altfel de personaj. Cum ar fi fost Zorba care sa puna pe un piedestal femeia pentru a-i fi cel putin egala?
Daca Zorba nu m-a convins cu misoginismul lui, filmul lui Federico Fellini "8 1/2" l-am vazut ca pe un monument al misoginismului. El aduna intr-un moment "z" al existentei personajului Guido Anselmi interpretat de Marcello Mastroianni, toate iubirile trecute si posibile in acelasi spatiu si timp, creaza ierarhii de varsta, izoland sotia-menajera de femeia disperata pentru dragostea si atentia unui director/ regizor de film.
Am extras din multele planuri pe care se bazeaza filmul doar acesta strict al pozitiei femeii.
Si iata ca desi au trecut 50 de ani de la premiera acestui film, inca atrage, inca prezinta o realitate actuala, inca putem identifica persoane in aceste personaje.
Comportamentu misogin acceptat de catre femei inceteaza sa mai fie misoginism?
De unde incepe si unde se termina misoginismul? Ce condamnam la societatea de ieri sau la cea rurala?
Societati tolerante versus feminism?
Se interzic cuvinte si expresii care sa jigneasca feminitatea sau sa minimizeze pozitia femeii, pana cand comportamentul "corect" va fi asimilat de populatie.
Traficul a fost mutat pe autostrada. Copiii pot trece strada nesupravegheati. Parcul ramane amenajat de primarie. E interzisa in continuare comunicarea intre femei si barbati casatoriti pe argumente morale (o femeie maritata cinstita nu are ce sa stea la taclale cu un alt barbat decat sotul ei).
Comentarii
Trimiteți un comentariu