Treceți la conținutul principal

Peggy & Dali

In putinele mele calatorii am adunat o suma de impresii, trairi pe care le grupez in niste povesti frumoase, deschise, care nu au sfarsit.

Cum adun experiente gastronomice si trec de la salata de fructe de mare, la tapas & jamon, la placinata cu branza si spanac sau baclavale, tot asa construiesc povesti care curg pe acelasi fir literar, muzical sau artistic.

Ce au in comun Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech, 1st Marquis of Dalí de Púbol si Peggy Guggenheim? In afara de arta, aproape nimic. Dar, pentru mine ei sunt inseparabili.

Calatoria incepe in Venetia, la Palazzo Venier dei Leoni, un palat ramas neterminat, locul unde a trait Peggy Guggenheim. Inca din timpul vietii, palatul era si muzeu, unele lucrari sunt in acelasi loc si astazi. Locul te impresioneaza de la intrare: o increngatura din fier ce prinde in plasa ei bulgari de sticla colorata si sfarsind cu terasa de pe Grand Canal unde te impresioneaza dimensiunile calaretului. A fost neasteptat sa vad lucrari de Picasso sau ale romanul Brancusi in living-ul casei, ori pe peretii dormitorului. Pe un gard din curtea casei sunt doua placi de marmura: pe una sunt cioplite numele cainilor pe care i-a avut si indragit, iar pe alta sta scris numele ei, semn ca acolo ii este ingropata cenusa. Peggy e inca acolo: o amintesc fotografiile raspandite prin tot palatul.

In " Confesiunile unei dependente de arta" poti afla mai multe despre Peggy Guggenheim.
Intre ea si unchiul ei Solomon Guggenheim trebuie sa spun ca a existat totusi o disputa: acesta o acuza ca ii face numele de rusine detinand o galerie de arta, pe cand el avea un muzeu. A se face deosebire intre cele doua muzee Guggenheim: cel din NY (Solomon) si cel din Venetia (Peggy).

Sa trecem in celalata peninsula si sa ne oprim in Spania, facem o plimbare prin Barcelona si vedem lucrarile lui Antoni Gaudi dupa care ne oprim la Figueres, la un fost teatru transformat in muzeul Dali. Te apropii de o lume surrealista insemnata cu oua si paini. Dali a pus in scena un intreg spectacol pe care il descoperi din mijloc, din curtea interioara unde un Cadillac pare scos din apa impreuna cu ocupantii lui decedati. Inconjurat de instalatii, descoperind iluziile optice, treci aproape fara sa observi mormantul lui Dali, chiar acolo, sub locul ce ar fi trebuit sa fie scena. Dali e inca acolo. Ai impresia ca ochii lui te urmaresc de dupa cortine, din nise sau de sus de la galerie.

Dupa ce citesti "Jurnalul unui geniu" a lui Dali, sigur te vei simti mult mai bine, mai stapan pe tine, mai creativ, mai puternic. Desi el s-a considerat unicul si inegalabilul, Dali imparte, raspandeste, emana. Gala e muza, iubirea, viata lui dar si visul si speranta noastra.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Luni. Mereu luni.

 Mi se întâmplă des să am senzația că trăiesc o altă zi decât cea reală. Joia am impresia că e vineri, duminica dimineața jur că e sâmbătă. Și e o păcăleală plăcută — în acele clipe mă cuprinde o bucurie difuză, ca un parfum invizibil: speranța că urmează o zi frumoasă. Trăiesc cu optimismul acela simplu că voi face ceva care să-mi aducă plăcere, că mă apropii de un moment de liniște sau de creativitate. E uluitor cât de repede corpul reacționează la o simplă idee — chiar și falsă — despre o zi bună. Pornind de la gândul clasic al buclei temporale, m-am întrebat ce-ar fi dacă aș repeta, intenționat, aceeași zi. Și nu oricare — ci tocmai ziua pe care o evităm cu toții: luni. De ce luni? Poate tocmai pentru că nu promite nimic. E ziua de start, de revenire, de „hai că începe din nou”. O zi care pare că nu-ți aparține. Am decis să trăiesc cinci zile la rând ca și cum ar fi luni. Prima a fost lăsată la voia întâmplării, ca să am o bază „reală”. De acolo, am început repetiția. Totul...

Mulțumim din inimă partidului

 Nu am reținut exact care este cauza crizei combustibililor ce va să vină, războiul din Ucraina sau relațiile cu Rusia, cert este că unii au început să facă economie. Și uite așa, nopțiile de vară dintr-un sat pitoresc de munte unde ne-am oprit pentru câteva zile să ne facem concediul, au început să se împartă în nopți luminate și nopți în beznă.  Prima noapte neluminată a fost ca un dar mult așteptat. Ne doream de mult să vedem cerul plin de stele din afara marelui oraș în care locuiam, iar noaptea aceasta era una cu Crai Nou ce se codea să apară de după munte. Pe drum, oamenii se plimbau incognito sub pelerinele groase ale întunericului. Uneori auzeai doar voci fără corp, alteori vedeai scânteia unei țigări fără gura ce o sorbea. Era o noapte identică cu cele din Epoca de Aur. Trebuia doar să reînveți să profiți la maxim de magia întunericului. Într-o noapte ca aceasta, C. se întorcea acasă pe bâjbîite, în apartamentul său de serviciu, numărând scările, apoi ușile apartament...

Puzzle

Nu mi-au plăcut niciodată lucrurile lăsate în coadă de pește. Finalurile neclare, discuțiile abandonate, poveștile care s-au stins fără un ultim cuvânt. Poate tocmai de aceea mă trezesc, uneori, că reiau în minte evenimente de demult — le analizez, le întorc pe toate fețele, ca și cum, poate, undeva, am ratat o piesă importantă din puzzle. Sunt zile în care merg înainte. Dar chiar și atunci, în mersul acela hotărât, mă trezesc că adun bucăți din trecut. Le car cu mine, le duc în laboratorul acela interior în care lumina nu se stinge niciodată. Le așez pe masa gândurilor și le privesc cu ochi noi. Uneori le înțeleg altfel. Alteori mă surprind iertând oameni pe care cândva îi judecam. Îi re-apropii, îi alung iar, mă împac din nou cu mine și cu lumea din jur. Dar drumul merge tot înainte. Totul pornește de la o ipoteză. Intuiția — mai ales cea feminină — nu doarme. Simte, bănuiește, întreabă. Și atunci încep să caut răspunsuri. Le găsesc, uneori, în cărțile pe care le citesc. Se spune c...